Problematika rozvoje čtenářské gramotnosti je aktuálním problémem, kterému je momentálně věnována zásadní pozornost. Důležitým obdobím pro rozvoj čtenářské gramotnosti je však již období do šesti let věku jedince, kdy hovoříme o tzv. čtenářské pregramotnosti.
Vzdělávací program se zaměřuje právě na problematiku čtenářské pregramotnosti, která je z pohledu celoživotního vzdělávání nesmírně významnou oblastí.
Obsah vzdělávacího programu bude zaměřen na aktuální trendy rozvoje pregramotnosti, ale také na orientaci v základní terminologii. Pedagogickým pracovníkům budou představeny vhodné pomůcky a projekty na podporu čtenářské pregramotnosti a budou jim nabídnuty vhodné metody práce pro její rozvoj.
Moduly:
• základní terminologie (čtenářská pregramotnost, počáteční čtenářská gramotnost, čtenářská kompetence, atd.)
• práce s knihou v mateřské škole
• metody a formy práce podporující rozvoj čtenářské pregramotnosti v mateřské škole
• návaznost preprimárního a primárního vzdělávání s ohledem na rozvoj čtenářské (pre)gramotnosti
• dětská knihovna v mateřské škole (obsah a organizace dětské knihovny, členění literatury pro děti z hlediska věkových zvláštností)
• spolupráce mateřské školy s rodiči v oblasti čtenářství
• orientace na současném knižním trhu (ceny, organizace, veletrhy, knižní portály, nakladatelství)
• spolupráce mateřské školy s knihovnami a dalšími institucemi (součástí tohoto tématu bude také návštěva městské knihovny)
• projekty a kampaně na podporu čtenářské pregramotnosti
• prolínání umění a předčtenářství (prolínání slova a obrazu, ilustrace v literatuře pro děti a mládež)
• současné časopisy pro děti
• metodika literární výchovy v mateřské škole
č. akreditace MSMT: | MSMT- 226/2021-5-55 28563/2017-1-1097 |
Uznatelné jako výstup šablon DVPP: | I/2.3 a) Čtenářská pregramotnost |
Forma: | prezenční, cyklus seminářů |
Hodinová dotace: | 16 hodin / 45 minutových |
Vzdělávací cíl: |
Cílem programu je vnést vhled do problematiky čtenářské pregramotnosti, nastínit současné pojetí a aktuální trendy jejího rozvoje. Program si klade za cíl ukázat pedagogickým pracovníkům, jak v prostředí mateřské školy mohou u dětí rozvíjet čtenářskou pregramotnost a představit jim nástroje pro dosažení tohoto cíle. V neposlední řadě je cílem programu pěstovat vnímání čtenářství jako celoživotního postoje člověka. |
Cílová skupina: | učitelé MŠ, ředitelé škol a školských zařízení, psychologové |
Místo konání: | Praha nebo jinde na základně konkrétních požadavků |
Cena: | 4 051 Kč, v případě většího počtu zájemců cena dohodou |
Termín konání: |